STEM KOMPAS: Handleiding voor STEM-lessen
Deze handleiding dient voornamelijk als leidraad en inspiratie om activiteiten/lessen rond STEM (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) vorm te geven. De doelgroep van deze handleiding zijn leerkrachten, begeleiders en mensen met interesse in het STEM-wijs werken met kinderen. Het STEM-kompas werd ontwikkeld in het kader van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek van Thijs Eeckhout: professionalisering van de kwaliteit van (na)schoolse STEM-activiteiten. Het STEM-kompas beschrijft op welke manier een STEM-activiteit inhoudelijk en didactisch opgebouwd kan worden. Het kwaliteitsaspect van de STEM-activiteit wordt hier direct aan gekoppeld. Er wordt steeds stilgestaan bij vijf terugkomende STEM-fasen:
- probleem;
- brainstorm;
- ontwerpen / onderzoeken;
- testen;
- evalueren.
Per fase in deze STEM-cyclus worden inhoudelijke en didactische aandachtspunten opgesomd.
STEM-project: een parcours met kettingreactie … helemaal zelfgemaakt.
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.