STEM KOMPAS: Handleiding voor STEM-lessen


Deze handleiding dient voornamelijk als leidraad en inspiratie om activiteiten/lessen rond STEM (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) vorm te geven. De doelgroep van deze handleiding zijn leerkrachten, begeleiders en mensen met interesse in het STEM-wijs werken met kinderen. Het STEM-kompas werd ontwikkeld in het kader van een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek van Thijs Eeckhout: professionalisering van de kwaliteit van (na)schoolse STEM-activiteiten. Het STEM-kompas beschrijft op welke manier een STEM-activiteit inhoudelijk en didactisch opgebouwd kan worden. Het kwaliteitsaspect van de STEM-activiteit wordt hier direct aan gekoppeld. Er wordt steeds stilgestaan bij vijf terugkomende STEM-fasen:

  • probleem;
  • brainstorm;
  • ontwerpen / onderzoeken;
  • testen;
  • evalueren.

Per fase in deze STEM-cyclus worden inhoudelijke en didactische aandachtspunten opgesomd.

STEM-project: een parcours met kettingreactie … helemaal zelfgemaakt.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook