Betekenisgerichte reflectie met effect op het handelen: Leidraad en oefeningen


In verschillende leerplannen staan leerplandoelen die verband houden met reflecteren over het eigen handelen. Veel leraren zullen beamen dat dit waardevolle leerplandoelen zijn. Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging, zowel om deze bij de leerlingen te bereiken, om een doelgerichte onderwijsaanpak te ontwerpen en geschikte didactische werkvormen te selecteren als om het bereiken van de doelen te evalueren.

In deze leidraad wordt eerst besproken wat reflectie precies inhoudt. Vervolgens worden enkele uitdagingen bij het bereiken van deze leerplandoelen geschetst. Het derde luik bestaat uit breed inzetbare suggesties en werkvormen voor een onderwijsaanpak. 

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook