Leerlingenevaluatie in het dko: Veelgestelde vragen


In dit leermiddel vind je de volledige bundel met veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst

Is dit niet overzichtelijk genoeg? Surf dan naar onze themapagina.

Algemeen: evalueren in kunstonderwijs
Vraag 1: Welke vaktaal over evalueren is bruikbaar in het dko?
Vraag 2: Welke verwachtingen zijn er in verband met evalueren in het dko?
Vraag 3: Wat betekent breed evalueren in het dko?

De kwaliteitscriteria van het evalueren
Vraag 4: Hoe maak je evaluaties in het dko betrouwbaar?
Vraag 5: Waarom baseer je een evaluatie best op verschillende observaties?  
Vraag 6: Hoe maak je evaluaties in het dko valide?
Vraag 7: Hoe maak je evaluaties in het dko transparant?
Vraag 8: Wanneer evalueer je summatief of formatief?  
Vraag 9: Hoe kunnen rubrics bijdragen tot een betrouwbaardere evaluatie? 

Feedback geven
Vraag 10: Wat zijn kenmerken van goede feedback? 
Vraag 11: Hoe kan feedback leerbevorderend zijn? 
Vraag 12: Hoe zorg je ervoor dat leerlingen ook iets doen met de feedback?
Vraag 13: Hoe concreet moet feedback zijn?
Vraag 14: Waarom is het zinvol dat leerlingen zichzelf leren evalueren? 

Leerlingenevaluatie haalbaar en kwaliteitsvol houden 
Vraag 15: Hoe hou je evalueren haalbaar?
Vraag 16: Hoe kan je feedback en evaluatie van leerplandoelen doseren? 
Vraag 17: Hoe kan een academie een eigen visie op evalueren ontwikkelen?  
Vraag 18: Hoe kan een academie de kwaliteit van het evaluatieproces bewaken?  

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, Directie, …

Ontdek ook