Impact leerkrachten op fake nieuws


Annelore Deprez, Jeroen Naudts en Clio Janssens van de Artevelde Hogeschool Gent, opleidingen journalistiek en communicatiemanagement onderzochten in 2018 en begin 2019  nieuwswijsheid bij jongeren m.b.t. fake news. 

Uit de studie van 2019 blijkt dat bijna alle jongeren (97%) al van fake nieuws hebben gehoord. Maar één op 5 studenten slaagt er niet in uit te leggen wat fake nieuws precies is. Fake nieuws herkennen is ook al geen evidentie. De studie van 2018 toont immers aan dat slechts 3% van de bevraagde jongeren er in slaagt om de juistheid van zes nieuwsverhalen die in de survey zijn opgenomen correct in te schatten, zijnde als fake of juist.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, ICT-coördinator, …

Ontdek ook