-
Hoogbloeier: Traject Begaafdheidscoördinator
Als onderwijsprofessional kom je regelmatig bewust of onbewust in contact met hoogbegaafde kinderen of jongeren.
- Ben je leerkracht en heb je af en toe een vermoeden van hoogbegaafdheid bij één of meerdere kinderen in je klas of …
tot
Nascholing of activiteit -
Vereenvoudigen van digitale toegang voor personen met een verstandelijke of cognitieve beperkingen: Webinar
Digitale tools hebben de kracht om ons leven te verrijken, onze zelfredzaamheid te verhogen en sociale banden te versterken. Maar voor mensen met een verstandelijke of cognitieve beperking kan de digitale wereld soms uitdagend …
Nascholing of activiteit -
Hoe (gratis) technologie je leerling kan ondersteunen bij lezen en spellen: Webinar
Technologie heeft de kracht om leerervaringen te veranderen, ook voor leerlingen met lees- en spellingmoeilijkheden. Nu elk kind toegang heeft tot een digitaal apparaat op school, liggen er talloze kansen om technologie te gebruiken als …
Nascholing of activiteit -
Hoe leer je een communicatiehulpmiddel aan en hoe stimuleer je de communicatieve vaardigheden?
Stap in de Wereld van ondersteunde communicatie: van pictogram tot kernwoord.
Communiceren is een basisrecht. Maar wat als gesproken taal niet mogelijk is? Ontdek de kracht van ondersteunde communicatie en de methodiek hierachter tijdens deze …Nascholing of activiteit -
Onderpresteren in de klas: Herkennen en preventieve aanpak
Uit de begaafdheidsmodellen weten we dat motivatie een belangrijke factor is in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde personen. Motivatie speelt dan ook een grote rol in het onderpresteren van begaafde personen.
Hoe herken je als …
, ,
Nascholing of activiteit -
(Geen) kenmerk van begaafdheid?
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, …
, , ,
Nascholing of activiteit -
Signaleren van cognitief sterk functioneren
In andere kennismodules nemen we heel wat modellen van begaafdheid onder de loep, maar dit zegt nog niet hoe we dan begaafde personen kunnen herkennen. Welke kenmerken zijn typisch voor begaafde personen en welke kenmerken komen soms voor, …
, , ,
Nascholing of activiteit -
Autisme, het werkt: Documentaire en debat
Sterkmakers in autisme wil werkgevers, jobcoaches en collega’s doen nadenken over autismevriendelijkheid op de werkvloer. Hoe kan dat beter dan de ervaringen van mensen met autisme in beeld te brengen? En dat deden we ook: drie van onze …
Nascholing of activiteit -
Life Space Crisis Intervention (LSCI): Methodisch omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis
LSCI is een verbale interventiemethodiek die je leert omgaan met kinderen en jongeren in conflict en crisis. Met de theoretische achtergronden en de vele vaardigheden die je tijdens deze opleiding leert, krijg je als het ware een stafkaart …
, tot, , ,
Nascholing of activiteit -
Het voorspellende brein en autisme: Lezing
Iedereen die mensen met autisme wil ondersteunen, moet begrijpen hoe zij de wereld waarnemen en begrijpen. Een goed begrip van autisme begint met een begrip van de autistische beleving. Dus: met empathie voor hoe een autistisch brein in de wereld …
Nascholing of activiteit -
Gedragscoach: Krachtig begeleiden bij moeilijk gedrag
Moeilijk gedrag komt op alle scholen voor. Een kind dat moeilijk gedrag vertoont, kan dit niet alleen aanpakken.
Hoe pak je moeilijk gedrag aan op jouw school?
Wil je jouw inzichten delen met jouw collega’s en hen ondersteunen bij de …, , , , , ,
Nascholing of activiteit -
Mensen met autisme motiveren: Lezing
Elke dag zit de dag gevuld met heel wat activiteiten. Vaak met dingen die we leuk vinden en graag doen, maar soms met heel wat minder boeiende zaken. Omdat het moet. Of toch niet? Waarom doen mensen eigenlijk wat ze doen? Waar halen we onze …
,
Nascholing of activiteit