Bioscoop: Technische geschiedenis - Explobots


In Bioscoop bekijken de leerlingen de technische geschiedenis van de bioscoop (projecties, fotografie en film). Vertrekkende van deze geschiedenis maken de leerlingen een camera obscura die ze stap voor stap optimaliseren zodat hij ook dienst kan doen als projector voor een smartphone én als analoog fototoestel voor het nemen van foto’s op cyanotypiepapier. De leerlingen bestuderen ook een aantal energieomzettingen die plaatsvinden in de toestellen uit deze geschiedenis.
Door middel van onderzoeksopdrachten ontdekken de leerlingen hoe een kleurenfoto en –film kan worden gemaakt door additieve en subtractieve kleurmenging en hoe complementaire kleuren het fotonegatief vormgeven. Bovendien ontdekken ze hoe kleuren anders kunnen worden geïnterpreteerd door mensen met kleurenblindheid, door dieren en door verschillende technologiën.
Ze ontleden een analoog en een digitaal fototoestel om ze met elkaar te vergelijken en maken door middel van het technisch proces een eigen stop-motionfilmpje en een hologramprojector.
De beroepen fotograaf, cameraman/-vrouw en beeldmonteur krijgen de nodige aandacht in dit project.

Het project kan zich ook uitstekend lenen tot een STEM-project in de tweede graad als ondersteuning voor optica (fysica) en de werking van het oog (biologie).

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Explobots
Organisatie

Ontdek ook