Vier tips en vier valkuilen van een inclusieve, multiculturele boekenhoek: Kleutergewijs


De kleuterleeftijd is dan ook al een cruciale periode om aan positieve etnisch-raciale attitudes te werken. Intercultureel en antiracistisch onderwijs zijn geen zaken waarin we pas later moeten investeren als kinderen in de lagere school er zogenaamd ‘klaar voor’ zouden zijn.  Als kleuterleerkracht speel je een grote rol bij het stimuleren van positieve etnisch-raciale attitudes, door onder meer in je klas te zorgen voor waardering en diverse representatie en door in gesprekken expliciet aandacht aan etnisch-raciale diversiteit te besteden. Kwaliteitsvolle multiculturele prentenboeken zijn een goed vertrekpunt om gesprekken rond etnisch-raciale diversiteit te starten. Ze zijn ook zinvol om bestaande ideeën en attitudes over etnisch-raciale verschillen bij jonge kinderen kritisch te verkennen. Lees meer in dit artikel van de blog Kleutergewijs.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht, ICT-coördinator, …

Ontdek ook