-
Dialoogkaarten inclusief onderwijs
De kaartenset is ontwikkeld voor mensen binnen het onderwijsveld.
De gesprekken rond deze kaarten kunnen een eerste aanzet zijn tot visievorming.
Wat is een eerste stap die we kunnen zetten? Welke vervolgstappen wil en kan een onderwijsorganisatie …Fysiek materiaal -
Waarom leren niet vanzelf gaat. 10 inzichten voor de leerkracht
In het befaamde boek Why Don’t Students Like School? geeft cognitief psycholoog Daniel Willingham op onderzoek gebaseerde inzichten en praktische adviezen over effectieve leerstrategieën. Deze nieuwe Nederlandse editie is vertaald …
Fysiek materiaal -
Perspectieven op inclusief onderwijs
Dit boek wil beleidsmakers inspireren en leerkrachten ondersteunen om – in verbinding met alle actoren – werk te maken van inclusief onderwijs.
Als we spreken over inclusief onderwijs, dan hebben we het over mensenrechten: het recht op …
Fysiek materiaal -
Berekend! Van rekenprobleem tot dyscalculie
De kwaliteit van rekenkennis schiet dikwijls tekort. Niet-geautomatiseerde basiskennis leidt tot problemen in de verdere rekenontwikkeling: als het fundament niet stevig is, dan wankelt alles wat daarop voortbouwt. De analyse van …
Fysiek materiaal -
Dyslexie van baby tot bovenbouw
Dyslexie is geen stoornis. Dat ziet Irene Besnard-van Baaren al decennialang, werkend met haar originele, talentvolle dyslectische leerlingen. Ook internationaal onderzoek toont aan dat dyslexie niet enkel belemmeringen inhoudt, maar vaak …
Fysiek materiaal -
Van struikel- naar springblokken: Sensomotoriek als hulp bij spelling
De schrijf- en leesvaardigheid van kinderen en jongeren is zelden zo belangrijk geweest als nu. Taal is overal. Je leest en schrijft e-mails en chatberichten, je leest websites en blogs, taal is de basis voor het lezen van boeken en cursussen. …
Fysiek materiaal -
OnderWijsTijd: Praktijkblad voor innovatie in school
OnderWijsTijd is een veelzijdig vaktijdschrift gericht op innovatie en verbetering van de lespraktijk, de integrale leerlingenzorg en leerbegeleiding in Nederland en Vlaanderen. Het slaat een brug tussen onderzoek en praktijk en biedt bruikbare …
Fysiek materiaal -
Sterke leerlingen in de klas: Basistools voor verrijkend lesgeven
Wat doe jij voor de sterkere leerlingen in je klas? Steeds vaker ondervind je als leerkracht grote verschillen tussen je leerlingen. De kans bestaat dan dat sterke leerlingen – onder wie hoogbegaafden – niet genoeg uitgedaagd worden, …
Fysiek materiaal -
Gesmeerd geleerd. Over bewegend leren.
Kinderen bewegen van nature vaak en graag, maar op school moeten ze vaak urenlang stilzitten. En toch heeft beweging een uiterst belangrijke invloed op het verwerken van kennis en bijgevolg op de ontwikkelingskansen van elk kind. Hoe bevordert …
Fysiek materiaal -
Herstelgericht handelen. Groeikansen voor de hele school
Jezelf veilig en verbonden voelen op school. Dat is het klimaat waarin leerlingen en leraren het beste van zichzelf kunnen geven. Positieve relaties vormen daarvoor het uitgangspunt. Herstelgericht handelen helpt om die positieve relaties op te …
Fysiek materiaal -
Turbulente leerlingen. Probleemgedrag op school positief aanpakken
Leerlingen zijn braaf, héél braaf. De meesten toch. Meestal.
Maar dus niet altijd. Soms gaan leerlingen door een turbulente periode. Een goede relatie met de leerling kan veel problemen voorkomen. Maar hoe doe je dat, wanneer je met …
Fysiek materiaal