Case4EU

Bekijk het didactisch materiaal van CASE4EU: www.kuleuven.be/case4eu

Gratis boek in open access: Griet Galle en Kris Grimonprez (red.), Europees burgerschap in de klas: Casussen voor mondige EU-burgers, Universitaire Pers Leuven 2022 (paperback te koop).

Case4EU haalde de Maatschappijprijs 2024 aan de KU Leuven: 'Vorming voor democratisch EU-burgerschap in het secundair onderwijs: Kritisch denken over EU-rechten en -waarden vanuit casussen'

Over het project:

CASE4EU is ontstaan als een Erasmus+ (Jean Monnet) innovatieproject aan de KU Leuven, onder leiding van professoren en medewerkers van het Centrum voor Publiek Recht, het Instituut voor Europees Recht en de Educatieve Master Maatschappijwetenschappen. Het ontwikkelt nieuwe pedagogische inhoud en methoden voor EU-leren op middelbare scholen.

Het project heeft tot doel om de EU-burgers in staat te stellen hun democratische rechten uit te oefenen en hun verantwoordelijkheden in de samenleving op te nemen, diversiteit te waarderen en een actieve rol te spelen in het democratische leven. Het richt zich tot leerkrachten in de initiële lerarenopleiding en in de navorming. Uiteindelijk zijn het de leerlingen in het secundair onderwijs aan wie het project ten goede komt. Het beantwoordt aan hun wens om meer te leren over hun rechten en verantwoordelijkheden als EU-burger (Eurobarometer).

Het project onderzoekt op een empirisch onderbouwde manier (d.w.z. in overleg met de actoren in het onderwijs) hoe zaken die door het Hof van Justitie van de Europese Unie zijn beslist als leermiddel in de klas kunnen worden gebruikt. Deze aanpak zal de EU-dimensie in verschillende sleutelcompetenties voor een leven lang leren versterken. Verhalen van burgers die hun EU-rechten hebben verdedigd, kunnen de belangstelling van leerlingen wekken, hun begrip van de waarden, doelstellingen en beginselen van de EU (gebaseerd op de EU-Verdragen en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie) verdiepen en uitnodigen tot kritisch denken. Discussies tussen jonge EU-burgers in de klas zijn het begin van een Europese openbare ruimte. Het werken met casussen (‘storytelling’) maakt van EU-burgerschap een tastbare realiteit.

CASE4EU is opgezet als een pilootproject voor onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap (hoofdzakelijk in de Nederlandse taal). Door het geven van opleiding aan leerkrachten — die multiplicatoren zijn van EU-kennis, attitudes en waarden waarop de EU is gebaseerd — heeft het project een langdurig effect. Het project ontwikkelt lesactiviteiten en bijhorend didactisch materiaal om de EU-dimensie op een flexibele manier te integreren in het curriculum van het secundair onderwijs, en dit binnen verschillende vakdomeinen en verschillende onderwijsniveaus. De resultaten worden besproken met beleidsmakers, curriculumontwerpers en andere betrokkenen.

 

 

Leermiddelen (0)

Er werden geen leermiddelen gevonden om weer te geven.