Enter Escape, escapegame: Veilig en verantwoord sociaal mediagebruik


Enter Escape is een informatief spel in de vorm van een escapegame over veilig en verantwoord sociaal mediagebruik. 

Met het spel denk je samen met kinderen en jongeren na over de nodige vaardigheden om maximaal gebruik te maken van de kansen die online media bieden én bewust te zijn van de risico’s en gevaren.

Spelomschrijving

De spelers maken kennis met Digiman, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand Hackerina opduikt en online problemen veroorzaakt (gênante foto's van anderen online gooien, cyberpesten, wachtwoorden prijsgeven...), schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. 

Want Hackerina zit ergens verstopt, maar gelukkig heeft ze een fout gemaakt. Ze heeft al tien personen kunnen hacken, maar heeft daarbij per ongeluk telkens wat informatie achtergelaten over haar exacte locatie. 

Aan de hand van een escapegame gaan de spelers op zoek naar de verblijfplaats van Hackerina om haar te laten arresteren. De spelers zijn verdeeld over twee kamers, met slechts één computerprogramma als communicatiemiddel. Het is aan hen om via dit programma zoveel mogelijk tips te bekomen over waar Hackerina zich precies bevindt.  

Ze krijgen hiervoor een uur de tijd. Als ze hier niet in slagen, zal Hackerina niet meer tegen te houden zijn en is geen enkele gebruiker van sociale media nog veilig.  

Ontwikkeld door De Aanstokerij in opdracht van Link in de Kabel, met de steun van het Digital Belgium Skills Fund.

Doelstelling

De spelers inzicht geven in de kansen van online media met oog voor de risico’s zoals oa. sexting, online haatspraak, het doorgeven van gegevens, cyberpesten…

Doelgroep

10- tot 13-jarigen (starters sociale media) en OKAN-leerlingen

Accommodatie

twee aparte lokalen met enkele tafels, WiFi-verbinding is noodzakelijk

Aanpak

Begeleiding door De Aanstokerij (of door Link in de Kabel voor buso)

Eén van onze speltrainers komt het spel ter plaatse spelen met je groep.
Na het spel volgt een uitgebreide nabespreking waarbij de groep dieper ingaat op het thema en de inzichten opgedaan tijdens het spel en de link wordt gelegd met de realiteit.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
De Aanstokerij
Organisatie