De duurzaamste klas: Workshop over duurzame keuzes maken


De duurzaamste klas is een educatief spel waarbij leerlingen ontdekken welke impact hun keuzes hebben op klimaat en milieu en welke duurzame keuzes ze kunnen maken.

Duurzaamheid is een mooi en veel gebruikt containerbegrip. Maar wat betekent het? Het is een allesomvattend begrip, waarop de hele maatschappij geëvalueerd kan worden.

Duurzaamheid heeft twee definities: 

  • Eigenschap van lang goed te blijven of te blijven bestaan.
  • Streven om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan.

De duurzaamste klas gaat voornamelijk uit van de tweede definitie. Tijdens dit spel nemen de spelers hun eigen keuzes onder de loep met als invalshoek het klimaat en milieu. Vaak worden deze twee begrippen samen in de mond genomen of als synoniem voor elkaar gebruikt, maar het zijn wel degelijk twee verschillende zaken.

  • Het klimaat is het/de weer(-sverandering) in een periode van vijftien tot dertig jaar. Het klimaat wordt beïnvloed door broeikasgassen. Dat zijn koolstofdioxide, methaan en stikstof. Deze vormen als het ware een deken rond de aarde waardoor de warmte die wordt weerkaatst door de aarde moeilijker verdwijnt in de ruimte, maar gevangen blijft in de atmosfeer en het weer verandert.
  • Het milieu is onze leefomgeving: hoe behandelen we de aarde? Hoeveel afval laten we achter? Welke lucht ademen we in, is die proper of vervuild? Op welke manier ontginnen we grondstoffen? Op welke manier gaan we met het zoet water om?

Het klimaat is dus eigenlijk een deel van het milieu, maar het milieu is zeker geen deel van het klimaat. En dat onderscheid is belangrijk om te maken. Intussen weten we zeker dat de mens verantwoordelijk is voor de toenemende hoeveelheid broeikasgassen in onze atmosfeer. We weten ook zeker dat deze ervoor zorgen dat de temperatuur wereldwijd stijgt en daarmee het klimaat verandert. Dat kan enorme gevolgen hebben, denk maar aan natuurrampen zoals de grote bosbranden in onder andere Australië, orkanen, het smelten van de poolgebieden, enz. Talloze wetenschappers zijn het erover eens dat het inderdaad gebeurt.

De grote vraag is hoe we op de komende veranderingen reageren en hoe we de schade kunnen beperken. Dit spel is ontwikkeld om leerlingen een leuke en speelse manier te laten nadenken over de dagelijkse keuzes die ze maken en te informeren over het probleem en eventuele alternatieven die voorhanden zijn.

Doelstellingen:

  • inzicht verwerven in klimaat vs. milieu;
  • keuzes maken in functie van een duurzame levensstijl;
  • gevolgen van eigen keuzes op gebied van mobiliteit, voeding, kledij en IT-toepassingen ontdekken;
  • de gevolgen voor het klimaat (klimaatverandering, broeikaseffect, afval …) ervaren of ontdekken en bespreken;
  • eigen consumptiegedrag onder de loep nemen;
  • nadenken over oplossingen (duurzame alternatieven, acties …).

De spelers ontdekken via het spel welke impact hun eigen keuzes hebben op klimaat en milieu. Het spel richt zich op de thema’s:

  • voeding,
  • mobiliteit,
  • IT-toepassingen,
  • dagelijkse materialen als kleding, voorwerpen van plastic,

Doorheen het spel ervaren de spelers het verschil tussen milieu en klimaat, worden ze uitgedaagd om zelf na te denken over de mogelijkheden en aangespoord om actie te ondernemen zodat ze een verschil kunnen maken.

Verschillende teams strijden om de titel van de duurzaamste klas. Ze moeten hun klas zo tevreden mogelijk krijgen door opdrachten en situaties op te lossen. Gaan ze voor populaire keuzes die veel punten opleveren of houden ze rekening met de impact op de planeet? Wie zal de meest tevreden klas hebben? Wie is zorgzaam met de planeet omgegaan? Wie is uiteindelijk de echte winnaar?

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
De Aanstokerij
Organisatie

Ontdek ook