-
Hulpmiddelen bij dyslexie
Wat is dyslexie, wat zijn de symptomen en welke hulpmiddelen bij dyslexie zijn helpend voor kinderen en bij uitbreiding volwassenen? Zijn er ook boeken die kinderen kunnen ondersteunen bij het plaatsen van hun diagnose? In het artikel probeert …
ArtikelNieuwAnder -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Stijlgids dyslexie
Hoe kan ik een tekst zo leesbaar mogelijk maken voor leerlingen met een leesstoornis?
In de Engelstalige stijlgids vind je tips voor het gebruik van lettertypes, kleur, layout en schrijfstijl.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Dyscalculie in het secundair onderwijs: Vademecum voor de vakleerkracht
Wat zouden vakleerkrachten kunnen doen om leerlingen met dyscalculie te helpen?
Dit vademecum geeft inzicht in de leerstoornis en reikt handvatten aan om redelijke maatregelen te voorzien voor tijdens de lessen.
De maatregelen hebben betrekking op: …
Artikel (4)Leerkracht -
Tien artikelen over dyslexie
Serie artikelen van Luc Koning over dyslexie, waarin hij volgende vragen aan bod laat komen:
- Wat is dyslexie?
- Kun je dyslexie voorkomen?
- Wat zijn geschikte toetsen?
- Hoe neem je de leestoetsen af?
- Hoe voer je de speciale leesbegeleiding uit? …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelf lesmateriaal toegankelijk maken: Acht praktische tips
Bekijk hoe je zelf lesmateriaal kunt aanpassen. Lees praktische tips over:
- leesbaarheid,
- structuur,
- lay-out,
- typografie,
- kleur en contrast,
- tekst,
- Word-bestanden,
- beeldmateriaal.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas
'Leesproblemen kan je beter voorkomen dan remediëren', zegt Marjolein Noé van Thomas More Antwerpen.
'Als kleuterleraren aandacht hebben voor de risicosignalen, raakt een kind in het eerste leerjaar niet meteen achterop.'
Artikel (3) -
Hulpmiddelen in de klas
In dit artikel geeft Kim Dox haar mening over het gebruik van allerhande hulpmiddelen in de klas. Mogen ze enkel door een paar leerlingen gebruikt worden? Of mogen alle leerlingen kiezen of ze hulpmiddelen gebruiken.
Artikel (4)Leerkracht -
Rekenen-wiskunde is en blijft een uitdagend gesprek
Met wiskundig denken en redeneren kun je niet vroeg genoeg beginnen. In dit artikel van Volgens Bartjens laten de auteurs zien dat kinderen al op jonge leeftijd uitgedaagd kunnen worden om na te denken over wiskundige concepten. Door samen te zoeken …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ergotherapie op school
In deze brochure vinden onderwijsprofessionals richtlijnen en concrete voorbeelden van wat ergotherapie op school kan betekenen. Zowel in het regulier als het buitengewoon onderwijs.
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander