-
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Inspiratiebundel: Integrale toegankelijkheid van schoolgebouwen
In deze bundel wil AGIOn inspiratie geven om oude gedachten over oude en nieuwe schoolgebouwen te confronteren met nieuwe vormen.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Tips bij online lesgeven aan leerlingen met gehoorverlies
Tien tips voor leerkrachten die online lesgeven aan leerlingen met een gehoorprobleem.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Cito maakte een flyer om leerkrachten wegwijs te maken als ze een toets afnemen bij een leerling met specifieke onderwijsbehoeften.
Zijn aanpassingen nodig? En zo ja, welke aanpassingen kan je als leerkracht nemen?
In een tabel krijg je een handig …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tien weetjes over Vlaamse Gebarentaal
Een poster met nuttige weetjes over onze gebarentaal.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Op stage met een functiebeperking
Stage is een motiverend aspect in het leerproces van de student. Ook voor studenten met een functiebeperking kan een stage een hefboom betekenen naar de arbeidsmarkt.
Deze leidraad biedt een overzicht van relevante regelgeving, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inleefkoffers: Praktijkvoorbeeld vanuit ondersteuningsnetwerk
Via de inleefkoffers wil men:
- leerlingen en leerkrachten laten kennismaken met DCD, dysfasie, visus- en gehoorproblematieken;
- leerlingen en leerkrachten laten ervaren wat de hindernissen en valkuilen zijn die met deze problematieken gepaard gaan; …
Artikel (8) -
Omgaan met mensen met een beperking: Educatieve bundel
In deze bundel staan tips voor een goede omgang met mensen met een auditieve, visuele, fysieke of verstandelijke beperking.
Daarnaast is er aandacht voor toegankelijke gebouwen en omgevingen en voor toegankelijke communicatie.
Het is …
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Communiceren met doven en slechthorenden: Communicatietips en hulpmiddelen
In de bijgevoegde keuzewijzer worden allereerst enkele communicatietips aan horenden gegeven om het spraakverstaan voor doven en slechthorenden te vergemakkelijken. Spraakverstaan betekent een spreker kunnen horen én verstaan.
Wanneer tips niet …
Artikel (3) -
FM-geluidsoverdrachtsystemen
Slechthorenden horen vaak nog wel de klinkers van een woord maar niet meer de medeklinkers. Ze herkennen het woord niet en kunnen het dus niet verstaan. Vooral in groepsgesprekken of als er achtergrondlawaai is, wordt het spraakverstaan heel …
Artikel