-
Algemene tips bij leerlingen met TOS
Waar heeft een leerling met een taalontwikkelingsstoornis baat bij?
In de lijst vind je verschillende tips en redelijke aanpassingen.
Artikel (9)Leerkracht -
Inclusief leren: Haal meer uit je computer voor élke leerling
Welke verborgen tools moet jij nog ontdekken in je browser, Word of Powerpoint om leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid … te ondersteunen? Zet je ze ineens in voor je hele klas? Want inclusief leren maakt …
Artikel -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tien weetjes over Vlaamse Gebarentaal
Een poster met nuttige weetjes over onze gebarentaal.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stichting Milo: Hulpmiddelen voor het ondersteunen van communicatie
Ondersteunde communicatie (OC) wordt gebruikt door mensen met stoornissen in het waarnemen en uiten van spraak en tekst.
In het artikel lees je meer info over het inzetten van OC en over hulpmiddelen bij het ondersteunen van communicatie (COH).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
OC leren: Gids
Communiceren met behulp van op pictogrammen gebaseerde OC (ondersteunde communicatie)?
Met deze gids van AssistiveWare leer je de gebruiker de juiste vaardigheden aan om de OC succesvol te gebruiken.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Oplossingen om te communiceren voor personen met een stem-, taal- of spraakstoornis
Een uitgebreide brochure van het het VAPH met info over:
- technologische communicatiehulpmiddelen (communicatietoestel, teksttoestel, stemversterker, ...);
- aanvullingen bij communicatiehulpmiddelen (communicatiesoftware, symbooldatabanken, statieven, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leespraat: Leesmethode voor kinderen met een verstandelijke beperking of met een spraakontwikkeling
Leespraat begint vanuit het globaal herkennen van woorden uit de dagelijkse communicatie van het kind. Van daaruit ontwikkelt het kind in stapjes de vaardigheid om woorden visueel te analyseren. Leespraat is een methode, waarin het leren lezen …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoofd vol TOS: Recensie van boek
'TOS is een spectrumstoornis. Je hebt vormen waarbij alleen het uiten van taal een probleem is, waardoor woorden en zinnen er verkeerd uitkomen. En je hebt vormen waarbij ook het begrijpen van taal erg moeilijk is, waardoor woorden en zinnen van …
ArtikelAnder -
Leidraad Ondersteunde Communicatie
Zoek je basisinformatie over Ondersteunde Communicatie? Begin dan met het lezen van de Leidraad Ondersteunde Communicatie. Hierin vind je alle up-to-date en wetenschappelijk onderbouwde informatie over Ondersteunde Communicatie.
Artikel -
Praktijkoplossingen voor ondersteunde communicatie
Regelmatig organiseert Modem Com@ModemDagen waarbij ze informeren over de laatste ontwikkelingen op gebied van ondersteunde communicatie technologie.
In bijlagen vind je:
- de presentaties van 2018 en 2020;
- beurskrantjes en lijsten met …
Artikel -
Dysfasie in de klas: Kenmerken en hulpmiddelen
Kinderen met de taalontwikkelingsstoornis dysfasie hebben het dubbel zo lastig op school. Gelukkig kun je als leerkracht heel wat doen om kinderen met dysfasie te ondersteunen. Ontdek hoe je je les dysfasie-vriendelijk kan maken.
Artikel (3)