-
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Krachtig Rekenonderwijs in de lagere school: Onderzoeksproject
Hoe kan je werken aan krachtig rekenonderwijs? Welke factoren hebben een positief effect op de rekenprestaties van kinderen? En hoe kan je als leerkracht efficiënt en effectief rekenonderwijs organiseren?
Op deze website worden de negen …
ArtikelAndere functie -
Effectief onderwijs in begrijpend lezen: Kwaliteitswaaier
Deze kwaliteitswaaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, en schoolleiders. Gebruik de kwaliteitswaaier om samen het leesonderwijs in begrijpend lezen op een hoger niveau te tillen.
Als leraar krijg je zicht op de bouwstenen …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Aandacht houden in de klas en prikkelverwerking
Heb je er al eens bij stil gestaan dat prikkelverwerking en aandacht houden in de klas met elkaar te maken kunnen hebben?
In iedere klas zijn er kinderen met aandachts- en concentratieproblemen. Als dit met hun prikkelverwerking te maken heeft, kan …
Artikel (7)Andere functie -
Sensorische prikkelverwerking in de klas: Handleiding
Gedrag dat we zien van leerlingen kan samenhangen met de manier waarop sensorische prikkels worden verwerkt. Als leerkracht is het dan fijn om meer te weten waar het gedrag vandaan komt om zo ervoor te zorgen dat leerlingen zich beter kunnen …
Artikel (6)Andere functie -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie -
Werkwinkel organiseren in het eerste leerjaar
In deze korte handleiding legt Femke uit hoe je een werkwinkel kan uitwerken die zowel gericht is op differentiatie, interesses van leerlingen en te kennen leerinhouden.
Artikel (7)Student (niet lerarenopleiding) -
Samenwerken als duo: Erasmus+-project IC Life
Het Erasmus+-project IC Life (InclusiveCampusLife) wil de campus van hogescholen en universiteiten meer inclusief maken voor mensen met een mentale beperking. Over dit ontwerp organiseerde projectcoördinator Thomas More een tweedaags …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Bednet, nu ook voor kleuters
Synchroon internetonderwijs (SIO) is vanaf 1 september 2016 ook beschikbaar voor vijfjarige kleuters. Tot nu toe was Bednet er alleen voor leerlingen uit het lager en secundair onderwijs. Vorig schooljaar startte de vzw al proefprojecten op …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Breed evalueren waarmaken
Hoe laten we collega's kritisch naar evaluaties kijken? Welke stappen kunnen we zetten om onze evaluaties gevarieerder te maken? Hoe krijgen we ook leerlingen en ouders mee in een brede kijk op evalueren?
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je de …
Artikel (9)Organisatie, firma, vzw -
Alternatieve beloningen voor leerlingen: Een andere kijk op de puntendoos.
De Amerikaanse lerares Mel D beschrijft in een uitgebreide blogpost hoe zij de leerlingen motiveert en tucht houdt door goede punten uit te delen aan haar leerlingen. Leerlingen die voldoende punten verzamelden kunnen hiermee een "coupon" …
Artikel (28)Organisatie, firma, vzw