-
ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
In dit boek laten verschillende experts en ervaringsdeskundigen hun licht schijnen op het thema zelfregulerend leren.
Daarnaast vind je in de bundel verschillende interviews met docenten en schoolleiders over hoe zij zelfregulerend leren …ArtikelLeerkracht, Ander -
Zeven tips voor werken met speciale kinderen
In dit artikel van AOb geven experts tips om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften:
- vergeet de labels;
- kijk naar de ondersteuningsbehoefte;
- ga in gesprek met kind en ouders;
- zie wat er wel goed gaat;
- kijk steeds hoe je kan …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het belang van pretoetsen en doortoetsen bij hoogbegaafde leerlingen
Om de voorkennis van leerlingen zo goed mogelijk in te schatten, zijn er verschillende mogelijkheden. Het afnemen van pretoetsen en het doortoetsen zijn daar twee voorbeelden van.
De beginsituatie van een leerling correct inschatten is van belang voor …
ArtikelAnder -
Versnellen: Een feestelijk cadeau of toch een uitdaging?
Voor sommige kinderen kan het vinden van de juiste verrijking heel wat betekenen, voor andere kinderen is dat helaas niet voldoende. Kinderen die een grote voorsprong hebben op het vlak van schoolse vaardigheden en/of kinderen wiens …
Artikel -
Een bijzonder stille leerling in de klas? Zo maak je het verschil.
Een artikel uit het vakblad Beter Begeleiden over selectief mutisme en en hoe je deze kinderen op school adequaat kunt begeleiden.
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
De gouden weken
Een artikel van Gert Verbrugghen, vertaler van het boek Regie in de klas, waarin hij tips geeft om het schooljaar goed te starten op vlak van klasmanagement.
Hij vergelijkt het voeren van klasmanagement met tuinieren.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Teamtool kansarmoede: Doen we het goed?
Hoe armoedebewust ben jij? En heeft je school er ook oog voor? Met deze teamtool ontdek je wat jullie al goed doen, wat beter kan, en van welk actiepunt jullie samen werk willen maken.
Artikel -
Zo ga je het gesprek met ouders in kansarmoede aan
Op school verstopte Peter De Vos, papa van Bryan, dat ze thuis in armoede leefden. Tot de directeur hem vroeg of hij kon helpen.
'Goed dat de school het eerste contact legt in zulke situaties', bevestigt Peter. Vanuit zijn ervaringen geven Nicole …
Artikel -
Perfectionisme bij leerlingen is een sluipmoordenaar
Volgens Brits onderzoek (2017) neemt perfectionisme onder jongeren sinds de jaren 80 toe. De onderzoekers vermoeden een link met lager psychisch welbevinden. Specialist Ard Nieuwenbroek sluit zich daarbij aan.
'Perfectionisme wordt getriggerd door …Artikel -
Prikkelverwerking
Wat is onderprikkeling? En overprikkeling? Hoe ontstaan ze? Hoe kun je hierin sturen? Wat kun je doen? En, ook belangrijk, wat moet je juist niet doen?
In het artikel krijg je meer uitleg en vind je een poster met info en tips.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autismevriendelijke klas: Goed voor alle leerlingen
Je probeerde al tevergeefs van alles voor die leerling met autisme in je klas? En wat met die twintig andere leerlingen? Het ondersteuningsnetwerk AntwerpenPlus geeft tips om jouw klas autismevriendelijk te maken. Meteen goed voor al je leerlingen.
Artikel (5)