-
Effectief onderwijs in begrijpend lezen: Kwaliteitswaaier
Deze kwaliteitswaaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, en schoolleiders. Gebruik de kwaliteitswaaier om samen het leesonderwijs in begrijpend lezen op een hoger niveau te tillen.
Als leraar krijg je zicht op de bouwstenen …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lapbook maken: Wat? Hoe? Waarom?
Een lapbook ziet er uit als een grote kaft die je vanbinnen vult met miniboekjes, flapboekjes en andere werkjes. Het kan gebruikt worden om op een creatieve manier een boek voor te stellen, de verwerking van een onderzoeksvraag te presenteren of …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
Maak van leerlingen lezers: Tips voor leesbevordering
Praktische tips om het lezen bij je leerlingen te bevorderen.
De tips zijn onderverdeeld in drie rubrieken:
- kiezen (aanbod en beschikbaarheid van boeken),
- lezen (tijd om te lezen en voorgelezen worden),
- reageren (boekenpraatje).
Deze rubrieken zijn …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesbevordering en literatuureducatie
Een uitgave van Malmberg waarin o.a. volgende elementen aan bod komen:
- het belang ven lezen,
- de leescirkel van Chambers,
- leerlijn literatuureducatie.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyslexie: Info
Een bondig artikel over dyslexie met enkele algemene tips hoe leerkrachten het verschil kunnen maken voor deze leerlingen.
Artikel (5)Leerkracht -
Een functioneel handschrift voor ieder kind
Een artikel van Gert Verbrugghen over het ontwikkelen van handschrift en het nut van expliciete feedback.
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Effectief handschriftonderwijs: Herwaardering van de pen
Een artikel van Freek Turlings en Erik Meester over handschriftonderwijs.
Wetenschappelijk onderzoek toont het belang van handschrift voor lezen, spellen en onthouden. Wat kun jij doen om je handschriftlessen eenvoudig te verbeteren?
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalbeleid lagere school
Een voorbeeld van een uitgewerkt taalbeleid.
Het voorbeeld is van de school Heilig Hart in Heverlee.
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner