-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Zo voorkom je leesproblemen al in de kleuterklas
'Leesproblemen kan je beter voorkomen dan remediëren', zegt Marjolein Noé van Thomas More Antwerpen.
'Als kleuterleraren aandacht hebben voor de risicosignalen, raakt een kind in het eerste leerjaar niet meteen achterop.'
Artikel (3) -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pictoverhalen
Wat zijn pictoverhalen? Wat is het nut ervan? Hoe maak je ze zelf?
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De weg naar meertalig voorlezen, drie drempels overwonnen: Kleutergewijs
Steeds meer scholen werken aan een gedragen visie rond meertaligheid. Onderzoek toont aan dat je de meertalige realiteit als troef kan uitspelen, door thuistalen een plaats te geven op school en in de klas. Een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Kieskistjes: Wat steek je erin?
Vijftig ideetjes om kleine doosjes te vullen met materialen die de leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken tijdens hoekenwerk of als ze sneller klaar zijn met iets.
Er zijn doosjes met constructiematerialen, creatieve doosjes, doosjes voor de …
Artikel (27)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Handiwriter: Schrijfhulp
In het artikel stelt juf Eva de handiwriter voor als hulpmiddel om de pengreep juist toe te passen.
Artikel (10)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Schrijfmotoriek in de klas: Tips bij problemen
In deze brochure van Sig vzw worden verschillende onderdelen van de schrijfmotoriek onder de loep genomen, van pengreep en zithouding tot de schrijfbewegingen en de psychomotorische basisvoorwaarden.
Bij elk onderdeel wordt er bekeken wat er fout …
Artikel (38)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pengreepkoffer: Materialen ter voorbereiding van de pincetgreep
De pengreepkoffer bestaat uit brooddozen met materiaal dat kleuters en kinderen van het eerste leerjaar uitnodigt om de pincetgreep toe te passen.
Bekijk de negen verschillende dozen met bijhorende uitleg.
Artikel (76)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner