-
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel -
Tablets4specials: Werken met tablets bij leerlingen met EMB
Wil jij ook werken met tablets bij personen met een ernstig meervoudige beperking, maar weet je niet goed hoe je daar aan moet beginnen? Lees dan zeker deze brochure! Hier vind je vijf tips die je zeker in je achterhoofd kan houden als je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
ICT-competentieprofiel voor leraren en begeleiders in het buitengewoon onderwijs
ICT-vaardigheden aanleren aan kinderen met een verstandelijke beperking, hoe doe je dat?
Dit is een vaak voorkomende vraag van leraren die de meerwaarde van ICT voor de doelgroep wel kennen, maar niet goed weten hoe eraan te beginnen. Veel leraren …
ArtikelLeerkracht, Ander